Tekst autorstwa Anny K. do Gazetki AGIS w listopadzie 2012 roku.
Moje prace zostały namalowane na kolorowych tkaninach farbami do tkanin, inne zostały narysowane długopisem i kredkami KOHI-NOOR, inne znów zostały narysowane pastelami olejnymi albo pastelami suchymi.
„Pocałunek ryby-kwiatu z kwiatem” został namalowany na mojej bluzce w kolorowe kwiaty. Gdy więc malowałam rybę-kwiat, wykorzystałam już istniejący na tkaninie motyw kwiatów – i domalowałam swój pomysł. Było to ekscytujące doświadczenie-„współpraca przemysłu tekstylnego z moją własną twórczością i pomysłowością”..
„Ryba-kwiat” ma tułów ryby, natomiast jej płetwy mają formę płatków kwiatowych. Można by nawet powiedzieć, że ryba przeistacza się w kwiat – jest to pewnego rodzaju metamorfoza. Być może podobne zjawiska opisał Owidiusz w swoich „Metamorfozach”. Widzę również analogię do niektórych motywów u Leśmiana, gdy np. .”mak przekrwił się w koguci grzebień” (luźna parafraza)
Na drugim malunku na tej samej tkaninie przedstawiony został pocałunek kwiatu z rybą. Ryba jest symbolem chrześcijaństwa. To ludzie są rybami, które łowią Chrystus i Apostołowie w swoje sieci, aby je zbawić. Natomiast do kwiatu przyrównany jest Jezus Chrystus – tradycja chrześcijańska odnosi słowa z „Pieśni nad pieśniami”: „Jam kwiat polny i lilia padolna” do Jezusa. „Pocałunek ryby-kwiatu z kwiatem” jest więc pocałunkiem Chrystusa i duszy chrześcijańskiej. W tradycji mistycznej ( np. u Świętego Jana od Krzyża ) pocałunek Chrystusa z duszą jest jednym z ostatnich etapów zjednoczenia mistycznego.
Obraz „Mistyczne ptaki” również został namalowany na tkaninie w kolorowe wzory. Jeden z ptaków ma oko umieszczone w środku swego ciała, tak jakby w brzuchu lub swoim łonie. Jest to zobrazowanie myśli św. Ambrożego ( IV w. po Chrystusie) – że „Bóg włożył swoje oko we wnętrzu człowieka” – czyli, że człowiek może patrzeć na świat oczami Boga, pod warunkiem, że oczyści swe wejrzenie ( wzrok ). Ja ten obraz komentuję „na Ambrożego oko” – ( analogicznie do powiedzenia :”na Bolka oko”.
„Żaba mistica” czyli „Żaba mistyczna” – to również obraz o bogatej symbolice filozoficzno – teologicznej. Sama żaba ma bardzo zróżnicowane znaczenie symboliczne w różnych kulturach. Np. w Starym Testamencie Bóg zsyła na Egipt plagę żab, aby przestraszyć Egipcjan i zmusić ich do wypuszczenia Izraela z „ niewoli egipskiej”.
W baśniach niemieckich żaba jest symbolem tego, co nieuświadomione czyli „podświadomości”. Gdy bohater baśni nauczył się języka żab, wtedy nawiązał kontakt ze swoją podświadomością i zyskał mądrość ( motyw ten występuje między innymi w książkach Anzelma Gruna – niemieckiego benedyktyna i psychoterapeuty). W starożytnych Chinach (tradycja ta trwa do dziś ) – żaba jest utożsamiana z płodnością zarówno fizycznąjak i duchową. W sztuce Chin żaba, z której zamiast skrzeku wydobywają się monety – jest symbolem dostatku materialnego.
Żaba przedstawiona na moim obrazku może być symbolem chrześcijanina a nawet pewnych cech Boga chrześcijańskiego. Po pierwsze jest ona zbudowana z komórek. Komórki te mogą być utożsamiane z oczami, ponieważ ich jąderko to niby-źrenica oka. Czyli żaba mistyczna jest cała zbudowana z oczu – co oznacza, że jest cała „patrzeniem”. „Istota, która jest cała patrzeniem” – to sformułowanie bierze się ze starożytnej Grecji – nie pamiętam konkretnego imiona filozofa, który to tak ujął. Tą istotą jest Bóg (bóg – Grecy na oznaczenie boga nie zawsze używali wielkich liter).
Drugi ważny symbol w tym obrazie – to fakt, że wszystkie komórki , budujące żabę, ściśle do siebie przylegają – tworzą one zewnętrzną warstwę żaby – dlatego nazywam ją ( tę warstwę ) jej płaszczem.Widzę tu podobieństwo do faktu, że płaszcz Chrystusa ( o który żołnierze rzucili losy), był utkany jednolicie, a nie zszywany z kawałków. Jest to symbol zwartej duchowości Chrystusa, w której jedne cnoty przylegają do innych i nie pozwalają, aby jakiekolwiek zło się przez nie przecisnęło.”
Anna K.
Zdjęcia
(kliknij miniaturkę, aby zobaczyć powiększenie)